Peer tutoring

werkvormen
Didactische informatie

In de literatuur zijn verschillende definities van peer tutoring terug te vinden. Topping (1996) definieert peer tutoring als volgt: 'People from similar social groupings who are not professional teachers helping each other to learn, and learning themselves by teaching.' In het algemeen wordt peer tutoring omschreven als een vorm van gezamenlijk leren waarin een meer ervaren student ('tutor') hulp en ondersteuning biedt aan een groep van twee tot (meer dan) dertig minder ervaren studenten ('tutees'), gericht op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden.

Peer tutoring bestaat in allerlei variƫteiten, zoals same-age en cross-age peer tutoring, peer tutoring met kleine en grote groepen, face-to-face en online peer tutoring en peer tutoring al dan niet voorafgegaan door een training voor de tutoren.

Relevante literatuur

Gebaseerd op: Topping, K. J. (1996). The effectiveness of peer tutoring in further and higher education: A typology and review of the literature. Higher Education, 32, 321-345.

Bijkomende referenties:
Falchikov, N. (2001). Learning Together. Peer tutoring in higher education. London: Routledge/Falmer.

Roscoe, R., & Chi, M. (2007). Understanding Tutor Learning: Knowledge-Building and Knowledge-Telling in Peer Tutors Explanations and Questions. Review of Educational Research, 77(4), 534-574.

Werkvormen: 
microteaching/peerteaching
Feedback & begeleiding: 
peer2peer
Groepsgrootte: 
0 tot 5
5 tot 20
20 tot 50
50 tot 100
meer dan 100
random